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Si quieres adelgazar, come más temprano

Publicado: febrero 1, 2013
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Para bajar de peso no solo es importante tener una dieta balanceada y hacer ejercicio sino escoger bien las horas de las comidas. El mito según el cual comer temprano es recomendable para quienes buscan adelgazar acaba de ser confirmado por un estudio realizado por la Universidad de Murcia en España, en colaboración con investigadores de Harvard.

El experimento se hizo con una muestra de 420 personas (mitad hombres y mitad mujeres) que intentaban adelgazar. Se demostró que aquellos que almorzaron antes de las tres de la tarde lograban reducir en promedio un 12 por ciento su peso corporal, mientras que quienes comían después de esa hora llegaban a alrededor de un 8 por ciento, lo que significaba una diferencia de cuatro kilos.

El resultado es muy significativo si se tiene en cuenta que ambos grupos comieron lo mismo, hicieron el mismo ejercicio y durmieron las mismas horas.

“Es importante que se le dé la merecida importancia al cuándo y no sólo al cuánto o al qué comemos”, explica la profesora de Fisiología de la Universidad de Murcia, Marta Garaulet.

El trabajo, publicado en la revista International Journal of Obesity, también analizó otras consecuencias que pueden traer los desordenes en los horarios de las comidas y encontró que especialmente en quienes comen más tarde existe una tendencia a dormir peor y menos tiempo.

“Es importante establecer rutinas; y sabemos que hay gente para la que es difícil comer todos los días a la misma hora, o que trabaja por turnos, pero en el 80 por ciento de los sujetos de nuestro estudio nos confesaron que sí podían comer antes de las tres”, concluye la especialista.

Nota Original: Semana

In a new study, late lunch eaters had lower insulin sensitivity, which is a risk factor for diabetes. Consider eating breakfast like a king, lunch like a prince, dinner like a pauper
Dieters have long been told not to eat too many calories late in the day.

“We should start to consider meal timing in addition to calories and meal composition when thinking about weight loss,” says the study’s senior author Frank Scheer, an associate neuroscientist at Brigham and Women’s Hospital and an assistant professor of medicine at Harvard Medical School.

To come to this conclusion, Scheer and researchers at the University of Murcia in Spain and Tufts University in Boston, studied 420 overweight and obese people who participated in a 20-week weight-loss program in Spain. The mid-day meal is often the biggest one of the day in this Mediterranean culture. Participants consumed about 40% of their daily calories (roughly 550 to 570) at lunch.

Half of the participants were considered early eaters because they had lunch before 3 p.m. Half were classified as late eaters because they had their mid-day meal after 3 p.m.

Overall, participants consumed an average of about 1,400 calories a day during the weight-loss program. There was no significant difference in caloric intake or energy expenditure between late lunch and early lunch eaters.

“We cannot directly translate these findings to Americans, but we would expect that a later dinner — the main meal for most Americans — might similarly impair weight loss, ” Scheer says. “But research is required to test that.”

He says researchers don’t know why weight loss was greater in the early eaters, but one hypothesis is that glucose (sugar) is processed differently depending on the time of day. Another theory is that the timing of meals can impact the circadian system (the body’s clock) which may disrupt the proper function of the liver and fat cells, Scheer says.

USA Today

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